Mantenir la motivació per l’activitat física

vanesa-olmos-2010-colorEn un estudi realitzat per @mamifit, l’empresa espanyola dedicada a buscar i afavorir el benestar de la dona, han realitzat una enquesta durant aquest confinament, on uns dels resultats eren els següents:
– S’ha duplicat el nombre de dones que ha començat a fer algun tipus d’activitat física (AF en endavant).
– El 82% d’elles voldria poder continuar realitzant AF després del confinament.
– El motiu pel que abans no realitzaven cap AF era per falta de temps o per falta de motivació.

I personalment, crec que si aquesta enquesta també l’haguessin realitzat en homes, els resultats (potser més baixos), però anirien en la mateixa direcció.
I és per això que avui vull parlar de:
COM MANTENIR LA MOTIVACIO PER L’ACTIVITAT FÍSICA (que tinguis ganes, i que les obligacions del dia a dia no t’ho facin deixar en un segon pla):

1- Primer de tot, decidirem quina AF volem fer. Potser ara durant el confinament heu fet rutines de força, o classes on-line de ioga o alguna cosa per l’estil. Això no vol dir que després us vingui de gust continuar amb la mateixa activitat, pel que el primer, serà triar què voleu fer: córrer, ballar, nedar, gimnàs, ioga, pilates o el que us vingui més de gust.
2- Aquest punt és en el cas que no es faci AF “per falta de temps”. Seguirem per visualitzar el nostre dia a dia (estic parlant de quan comenci el període de la “nova normalitat” o que s’hagi de compaginar la nostra nova rutina amb les antigues: treball, nens, extraescolars, casa, deures, parella… Una vegada visualitzem com viurem, podem intentar una de les següents quatre coses: afegir les hores dedicades a l’AF a la rutina ja establerta (per exemple, mentre la meva filla està a classe de hiphop, jo puc anar a córrer o m’apunto a alguna classe al mateix lloc que coincideixi en hora); o podem parlar amb la nostra parella per poder conciliar (dos dia a la setmana, la parella s’encarrega de dutxes i sopars dels nens i tu pots dedicar-te a l’AF triada); pots substituir alguna cosa del que feies fins ara per fer AF, i destinar aquell temps a la nova activitat; o bé, la duus a terme abans (o a l’acabar) el dia (mentre tothom dorm, vaja!). En aquest cas jo sóc partidària de fer-ho al matí, perquè a la nit et pot activar massa i després costar dormir. ¿Sabeu que a les 5.15 am es corre de luxe pels carrers? No hi ha gent, no hi ha cotxes, no hi ha sorolls…

corredor
3- Ja tenim l’activitat i el moment. Ara falta dur-ho a terme i mantenir-ho, que és el que més costa, i aquí entra en joc la motivació. La MOTIVACIÓ és el que ens impulsa a començar alguna cosa i a continuar esforçant-nos, a ser constants i a no rendir-nos, tot i de trobar dificultats.
4- Ens marcarem un objectiu. Què és el que vull aconseguir: córrer 5 km, anar tres dies a classe de zumba, no deixar el gimnàs al mes de començar. Si tenim un objectiu predefinit, tindrem més clar on volem arribar. Visualitzat aconseguint aquell objectiu!!!
5- Els objectius han de ser realistes. Per exemple, no et marquis com primer objectiu córrer una marató, quan no has corregut en la teva vida. No et marquis anar cada dia a natació, quan saps que com a molt podràs anar-hi tres dies a la setmana. Els objectius poc realistes faran que et frustris ràpid i que els deixis, perquè ens costa més d’aconseguir.
6- A part d’objectius realistes, ens marcarem metes que ens ajudaran a aconseguir l’objectiu final. Són petits passos previs que, a mida que els anem aconseguint, ens acostaran més a l’objectiu final. Les ordenarem per ordre de prioritat. Així sabem per on començar i per on seguir. El fet d’aconseguir cadascuna d’elles, ja serà una pròpia motivació per esforçar-nos a aconseguir la següent. Per exemple, si el nostre objectiu és arribar a córrer 10 km, podem subdividir-lo en: primer fer sessions dels famosos CACO (caminar-córrer, de manera alternada), anar augmentant els períodes de córrer, aguantar cada setmana un km més a l’entrenament, i així fins arribar al nostre objectiu. Una vegada aconseguit, està clar, que el pots canviar, i si et ve de gust, ser més ambiciós.
7- Apunta a un paper, al mòbil…, on vulguis, les raons per les que vols aconseguir aquest objectiu. Aquesta llista ens ajudarà sobretot els dies que no tenim gaires ganes.
8- Apunta un registre de la teva evolució. És bo poder fer un “diari” on apuntis quina AF has fet aquell dia, com t’has sentit a l’acabar, físicament i mentalment i a on has arribat.
9- Busca un aliat: normalment, l’AF en companyia és més divertida (però no imprescindible). I hi ha dies, que si un està una mica mandrós, l’altre pot tirar del carro.
10- Descansa i no et sobreentrenis. Tan important és fer AF com descansar, així que, a poc a poc, no et deixis dur per la inèrcia i per creences no sempre reals (“si faig mes entrenaments d’alguna cosa, milloraré molt abans”, i també et lesionaràs abans, i et “cremaràs”, i possiblement, ho deixaràs… així que tot a la seva justa mida).
11- Alterna l’activitat amb altres que també et vinguin de gust (per exemple, pots alternar les classes de zumba amb alguna sessió de gimnàs si et ve de gust). Evitaràs l’avorriment i segur que ho trobaràs més entretingut.
12- Pots recolzar-te en utensilis electrònics (mòbil, polseres d’activitat, rellotges gps…). Veure els passos que has fet, les calories consumides, on ha arribat el teu cor, quants km has corregut, o quants metres has nedat…, poden ser una motivació extra per a superar-te.
13- Dóna’t recompenses: dona’t petits premis cada vegada que vagis avançant. Tot esforç té la seva recompensa (a més dels beneficis que ja per si et duu l’AF).
14- Repassa el diari d’activitat, on és important que apuntis com et sents a l’acabar l’AF (tots els beneficis psicològics que aporta: alegria, sentir-te “que pots amb tot”, més energia, menys tristesa, has oblidat allò que et preocupava…).
15- I confia en tu: tot, o quasi tot en aquesta vida, és possible! Veure’t aconseguint el que et proposes, perquè al final, la vida acostuma a ser més fàcil de com la veiem al nostre cap. Per això mateix, ENTRENA LA TEVA MENT, I SIMPLIFICA’T LA VIDA!!!

Vanessa Olmos
Psicòloga

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s