Parlem amb l’alcalde Isidre Pineda: “Hem d’actuar davant el virus amb la màxima responsabilitat i solidaritat per contenir-lo”

. Com treballeu ara mateix l’equip de govern?
Són dies complicats en els que des de l’Ajuntament també hem de prendre decisions importants que mai ens hauríem imaginat. És per això que hi estem dedicant el màxim d’esforç per gestionar aquesta situació d’excepcio-nalitat.
A nivell administratiu, el Govern Municipal ha decretat suspendre la celebració de Plens Municipals, Comissions Informatives i Juntes de Govern mentre es mantingui l’estat d’alarma decretat per l’Estat Espanyol. Tanmateix, també he procurat assumir el màxim de competències directes a través de Decret d’Alcaldia per tal d’agilitzar la gestió davant d’aquest escenari on prioritzem el teletreball.   D’aquesta manera, l’Alcaldia aprovarà directament les factures preferents i  de caràcter inajornable o urgent, i en donarà compte de l’aprovació en la primera Junta de Govern Local que hi hagi un cop finalitzi aquest estat excepcional.

govern skypeA nivell organitzatiu, l’equip de govern està realitzant reunions virtuals diàries entre els membres de l’equip de govern i amb els responsables dels diferents departaments de l’Ajuntament que, al seu torn, es reuneixen també de forma virtual amb les persones que tenen al seu càrrec per distribuir-se i realitzar les tasques de teletreball.

. Quines mesures excepcionals s’han pres a Caldes?
Els primers dies després del decret d’Estat d’Alarma la nostra tasca sobretot ha consistit en gestionar i promoure el confinament dels calderins i les calderines, així com respondre els dubtes i incerteses que els particulars i empreses tenien.
A nivell de mesures, per ordre cronològic, el dia 10 de març el Govern Municipal va  prendre la primera decisió important: suspendre el Mercat de l’Olla i tots els actes públics al municipi. A partir del 12 de març vam tancar tots els equipaments municipals i posteriorment es va anunciar el tancament d’escoles i centres educatius a Catalunya. També hem precintat les zones infantils dels parcs per evitar que la gent hi vagi i tancat permanentment el parc de Can Rius.

D’altra banda, l’edifici consistorial, que encara es mantenia obert amb serveis mínims, es va tancar el dilluns 16 de març. El personal municipal continua treballant des de casa de forma telemàtica, i es mantenen oberts els canals policials les 24 hores i diversos serveis i tràmits via telemàtica i per telèfon. Crec que és important recordar també que els terminis per a la tramitació de l’Administració Pública han quedat congelats mentre duri l’estat d’alarma.

isidre pineda. Quins són els diferents agents implicats a Caldes en aquesta crisi sanitària i de quina manera?
En realitat, tothom està implicat en la tasca de contenció del coronavirus i tots els agents, des de la ciutadania als treballadors i treballadores públics i privats. Hem d’actuar amb la màxima responsabilitat i solidaritat d’acord amb els criteris i recomanacions de confi-nament per fer-lo efectiu de veritat. Només amb el compromís de tothom podrem superar aquesta pandèmia. Com ja sabeu, cal restringir al màxim el contacte amb altres persones per evitar contagis. D’altra banda l’Ajuntament està posant els mitjans que té al seu abast per possibilitar el màxim confinament de les persones sense desatendre les que necessiten especial cura i atenció. En aquest sentit podem destacar la feina dels agents sanitaris, socials, cívics, policials i d’emer-gències… crec que tots aquells que representen els sectors essencials i que estan lluitant contra la crisi mereixen tot el nostre suport i reco-neixement.

. Respecte a les restriccions de circular per la via pública només quan sigui imprescindible, quin tipus de sancions es contemplen a les persones que no ho respectin?
No tenim ganes de multar a ningú, tot i que la Policia Local ja ho ha fet en algunes ocasions flagrants d’incom-pliment. Hi ha diferents nivells san-cionadors, però de tota manera crec que el que hem de fer és apel·lar a la responsabilitat de la gent. En aquest sentit vull reconèixer i agrair que en termes generals els calderins i les calderines està complint amb les directrius de confinament.
En aquest sentit afegeixo també que la Policia Local ha modificat la seva estructura per fer atenció a la ciutadania, prevenció i proximitat, i que tenen totes les patrulles operatives, sumades a Protecció Civil i Agents Rurals. També hem habilitat els agents de mobilitat fent tasques d’agents cívics.

. Els autònoms i les petites i mitjanes empreses tindran un fort greuge econòmic mentre durin aquestes mesures. Des del govern local teniu previst algun tipus de mesura municipal que les pugui ajudar?
A banda de les mesures generals que ha anunciat que aplicarà el govern de la Generalitat que avui ha aprovat una partida que contempla ajuts de fins a 2000 euros per autònom, i de la concreció de les que aprovi el govern de l’Estat com la suspensió del pagament de quotes d’autònoms i Seguretat Social, des de l’Ajuntament també estem treballant de forma prioritària en un pla de xoc per promoure mesures econòmiques des de l’àmbit municipal. Esperem poder anunciar-les quan abans, ja que som conscients que totes les administracions haurem de respondre i prendre la iniciativa per tal de pal·liar i reactivar l’economia.

. En aquests moments la ciutadania es troba davant dues propostes amb algunes diferències per aquesta alarma sanitària (la del govern espanyol i la del govern català). Quina creieu que és la més adequada i que cal respectar?
Crec que generar incertesa era el pitjor que es podia fer en aquest moment. Necessitem directrius clares i contundents per tal d’acabar amb la pandèmia. Sota el meu criteri el Govern de la Generalitat ha anat molt per endavant a l’Estat. No obstant, i per molt que no m’agradi el caire recentralitzador i patriòtic de l’Estat d’Alarma, ara mateix no és moment de recriminar-nos, és hora d’estar compromesos i ser responsables com a ciutadans i ciutadanes.

. Quins són els serveis municipals que oferiran serveis mínims a partir d’ara?
L’Ajuntament manté la prestació del que en diem serveis essencials, com poden ser la recollida de deixalles, la neteja viària, el transport urbà, la seguretat ciutadana, l’atenció social, la tramitació electrònica o la prestació de serveis municipals de primera necessitat. Aquests dies també estem posant-hi un especial esforç des del departament de comunicació ja que és imprescindible seguir informant-se a través dels canals oficials.

. Les mesures excepcionals són fins el dia 29 de març. Preveieu que es pugui allargar més temps?
Això no ho podem dir nosaltres, ja que qui hauria de dependre del criteri tècnic de les autoritats sanitàries i de prevenció, però tot apunta que hem d’estar preparats per si s’allarga més enllà del 29 de març. De moment estem en els primers 15 dies i hem de tenir paciència, responsabilitat i solidaritat.

. Hem parlat amb la Residència Santa Susanna i no hi ha cap cas d’infecció de coronavirus en aquesta entitat. Teniu coneixement d’alguna persona contagiada a Caldes? Hi ha alguna novetat en el protocol d’avís sanitari?
Des de Salut no ens han confirmat l’existència de cap cas positiu a qui hagin fet la prova. El protocol sanitari continua sent el mateix: quan hi ha un cas confirmat des de Salut s’avisa a Alcaldia. El mateix departament de la Generalitat decideix si fa la traçabilitat i l’estudi de contactes de la persona infectada a través del SUVEC, el Servei de Vigilància Epidemiològica de Cata-lunya.
Des de l’Hospital de Mollet, que és el de referència a Caldes, també ens han comunicat que, per aquesta setmana, han ajornat cirurgies i proves diagnòs-tiques no urgents. També han sectoritzat el servei d’urgències per atendre separadament els casos de coronavirus de la resta de casos. També s’han minimitzat al màxim les visites a l’àrea hospitalària i només es permeten acompanyants en cas de necessitat. Ens consta que el CAP de Caldes està prenent mesures en aquest sentit.
Vull agrair-los a tots l’esforç titànic que estan fent. Començava dient que són dies complicats, on els nostres pro-fessionals sanitaris s’hi estan deixant la pell, i d’alguna manera tots ells repre-senten la vocació de servei i d’atenció cap a les persones en temps difícils.
Aprofito per enviar un missatge d’agra-ïment en general: moltes gràcies a tots i a totes, calderins i calderines, per la vostra comprensió i esforç. No tinc cap dubte que amb el compromís de tothom ens en sortirem!

LLEGIU LA REVISTA SENCERA CLICANT AQUÍ

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s