Sobre el fracàs escolar

UNA PROBLEMÀTICA EN ALÇA QUE PREOCUPA ELS PARES
En els últims temps un dels problemes que arriba amb força freqüència a les consultes de psicologia ja siguin públiques o privades és el fracàs escolar de nens i nenes. No són necessàriament criatures amb dificultats intel·lectuals, però és bastant habitual que des dels primers anys d’escolaritat ja tinguin problemes per aprendre. Sovint els hi costa llegir i escriure per qüestions que poden anar associades a vegades a la dispersió mental i a les dificultats per atendre. No sempre, però, és així. Les dificultats escolars hi poden estar lligades a múltiples factors i circumstàncies més enllà de la pròpia criatura.
A la gran majoria de pares i mares el fracàs escolar dels fills els resulta, lògicament, preocupant. Pensen que el fracàs a l’escola farà que estigui compromès el futur professional i vital del seu fill o la seva filla. És cert que el rendiment acadèmic i el nivell d’aprenentatge influeix en el futur de la criatura, però no és menys cert que hi ha altres factors que també hi tenen molt i molt a veure. Per tant, si és veritat que el rendiment escolar es sosté en la capacitat intel·lectual, és del tot innegable que la personalitat i la maduresa emocional de cada nen i nena en són determinants. Aquesta afirmació és aplicable als fruits acadèmics però també a la vida en general.

estudiant

SABER QUÈ LI PASSA AL NEN QUE NO VA BÉ A L’ESCOLA
Per tot plegat, és crucial que des de l’escola i des de l’àmbit familiar es pugui entendre què li passa al nen. És primordial que li puguin oferir el tipus d’ajuda que necessita per créixer i situar-se en el nivell maduratiu adient, si aquest és el cas, per assolir els continguts acadèmics en funció de l’edat. Com tot procés, això requerirà un temps i un esforç comprensiu per part de tots. I en ocasions una consulta professional especialitzada perquè en algunes ocasions no se sap ben bé què li passa al nen.
A vegades els pares, amb molt bona intenció, intenten motivar la criatura perquè pugui tirar endavant a l’escola. En algunes ocasions això es fa d’una manera que més aviat és contraproduent: renyant la criatura, exigint-l’hi, fent-l’hi retrets. Tot això, lamentablement, no servirà de res. Ben al contrari, entrebancarà la situació i retroalimentarà el problema de manera que el rendiment escolar pot empitjorar.
Aquesta mena de maniobres tenen com a base la idea que el nen o la nena no rendeixen més perquè no volen, perquè són mandrosos, perquè no els importa anar bé a l’escola,… Però cap criatura vol sentir-se fracassada, tot nen i nena vol que els pares n’estiguin satisfets. El que hi ha en el fons del fracàs escolar és una demanda i una necessitat d’ajuda de la criatura. Alguna cosa li passa a la criatura, o al seu voltant, que no pot ocupar-se prou bé de la tasca escolar. La qüestió serà esbrinar quina mena d’ajut necessita en funció de les seves característiques de personalitat i emocionals i en relació a la problemàtica escolar concreta. Això requereix per part dels pares i els mestres paciència, comprensió i atenció.
És bo saber com se sent el nen en relació a la seva problemàtica escolar. Cal parlar-hi, interessar-se sincerament pels seus problemes a l’escola siguin de l’índole que siguin. Al nen o la nena li és de gran ajuda sentir que els pares estan al seu costat, s’interessen pel que li passa i estan preocupats i disposats a prestar-li temps i dedicació perquè pugui tirar endavant. En definitiva, estan disposats a invertir els recursos que calgui perquè en el futur el nen o la nena siguin el màxim de feliç possible.

Montse Fernández
Educadora i psicòloga

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s